Op donderdag 9 oktober 2025 wist een groot aantal leden de weg naar de Mauritzkazerne in Ede te vinden. De Algemene Ledenvergadering (ALV) vond plaats. Na de gezamenlijke lunch werd iedereen in de zaal door Stefan Cabri welkom geheten en werd gestart met alle relevante verenigings- en ledenzaken.
Wijziging Bestuur – verkiezing voorzitter
Een van de zaken die aan bod kwam, was de verkiezing van de nieuwe voorzitter. Frank van Klink heeft vanaf december 2024 de positie van waarnemend voorzitter op zich genomen en stelde zich verkiesbaar. Frank heeft zich in deze periode onder andere gericht op de toekomst en rol van Stiba, wat heeft geresulteerd in een driejarig strategieplan. Hij heeft zich bezig gehouden met de batterij problematiek en ervoor gezorgd dat de statuten, het bestuursreglement en huishoudelijk reglement compleet worden vernieuwd. Frank is door de ALV unaniem gekozen tot voorzitter van Stiba voor de periode van 3 jaar. Van Johan Snuverink hebben we, na vele jaren het verenigingsbelang van Stiba en OSVN te hebben gediend, afscheid genomen. Als dank voor zijn verdiensten is Johan door voorzitter Frank benoemd tot erelid van Stiba.
Branchezaken
Stefan Cabri en Henk Jan Nix brachten de leden op de hoogte over de voortgang van een aantal projecten zoals het Vernieuwde erkenningenstelsel (MERK), de Europese voertuigverordening, Batterijhergebruik, het BPM-Collectief en B-Parts. Maar ook de samenwerkingen die Stiba het afgelopen jaar voor haar leden is aangegaan, met bijvoorbeeld MoKobouw en E.C.O. Inspections als alternatief voor Hamer en met Green Car Depollution voor aanzienlijke besparingen, werden genoemd.
Gastsprekers
Naast het officiële programma van de ALV waren er ook 2 gastsprekers uitgenodigd.
Victor Schipper, directeur New Business Development van Denso, verzorgde een presentatie over AI geprogrammeerde robotarmen die wrakken demonteren, een methode voor materiaaldemontage die nog niet eerder was getoond. Het doel is om ELV’s via een volledig geautomatiseerd proces te demonteren tot zeer pure materialen voor hergebruik. Dit proces omvat het segmenteren van voertuigen in modules, het demonteren van componenten met gestandaardiseerde jigs en het scheiden van materialen zoals aluminium, koper, ijzer, staal en plastic. 2028 is voor Denso een belangrijk jaar. Dan wordt bepaald of ze doorgaan met de methode of niet.
Als laatste vond deze middag ook een demonstratie plaats door RIE Specialist over de samen met Stiba ontwikkelde branche RI&E. De RI&E is altijd actueel via het RiePortal. Het RiePortal is een slim online platform waar men risico’s kan beheren, taken kan delegeren aan medewerkers, en bewijsmateriaal (zoals diploma’s of foto’s) kan toevoegen. De RI&E is breed toepasbaar en exclusief voor alle leden. Het systeem is grotendeels klaar, maar moet nog erkend worden door de vakbonden. Een erkende branche RI&E heeft als voordeel dat bedrijven met minder dan 25 medewerkers de RI&E niet extern hoeven te laten toetsen door een gecertificeerde veiligheidsdeskundige. Dit bespaart veel geld. De RI&E wordt sowieso geïmplementeerd en voor alle leden beschikbaar gesteld, ook zonder erkenning.
Na afloop van de ALV begon de ARN-relatiedag met als thema ‘Voeding voor nieuwe demontage- en recyclingkansen’. Het was een relatiedag vol ontmoetingen, kennisdeling en vooruitblikken op de toekomst van autodemontage en recycling.